
Association Santé-Science Rabelais
Content type : Page
The Association Santé-Science Rabelais is made up of students in the Double Cursus Santé-Sciences précoce Rabelais, i.e. students in health-related courses (pharmacy, medicine, odontology) who are also studying science. objectives and activities Promote student life in the Double Cursus Rabelais Promote scientific research in health (various scientific events) Organize tutoring sessions to help health students wishing to join the Double Cursus Rabelais. Instagram Email

University of Montpellier Charter on academic freedom
Content type : Page
Le 3 février 2025, les membres du Conseil d'Administration ont approuvé la charte de l’Université de Montpellier relative à la liberté académique. Préambule : Principes fondamentaux1 La liberté d’expression est protégée, de manière générale, par les articles 11 de la Déclaration des Droits de l’Homme et du Citoyen de 1789, 10 de la Convention Européenne Des droits de l’Homme, 11 de la Charte des droits fondamentaux de l’Union européenne et 19 de la Déclaration Universelle des Droits de l’Homme de 1948. La liberté d’expression est également protégée, de manière spéciale, pour les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs. Elle découle de la liberté académique, garantie d’indépendance, au cœur des fonctions des enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs, en vertu des articles L.952-2 du code de l’éducation et L.411-1 du code de la recherche. Aux termes de l’article L.952-2 du code de l’éducation, « les enseignants-chercheurs, les enseignants et les chercheurs jouissent d'une pleine indépendance et d'une entière liberté d'expression dans l'exercice de leurs fonctions d'enseignement et de leurs activités de recherche, sous les réserves que leur imposent, conformément aux traditions universitaires et aux dispositions du présent code, les principes de tolérance et d'objectivité. Les libertés académiques sont le gage de l'excellence de l'enseignement supérieur et de la recherche français. Elles s'exercent conformément au principe à caractère constitutionnel d'indépendance des enseignants-chercheurs. » La liberté académique est qualifiée de principe fondamental reconnu par les lois de la République, par le Conseil Constitutionnel2 et par le Conseil d’Etat3. Section 1 : Protection de la liberté académique par l’Université de Montpellier Article 1. La liberté académique s’entend comme « la liberté de penser et d’enseigner sous l’égide de l’État, mais en toute indépendance »4. Article 2. La liberté académique suppose un degré de protection élevé car l’expression des opinions des enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs, ainsi que leurs contributions aux débats et controverses scientifiques, participent de l’intérêt général. Article 3. L’Université de Montpellier est attachée à la liberté académique, dans son exercice et sa protection, individuelle et collective. Article 4. L’Université de Montpellier protège, de manière générale, les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs dont elle est l’employeur, dans l’exercice de leur liberté académique, par l’adoption de mesures proportionnées dans le cas où cela serait nécessaire. Article 5. L’Université de Montpellier protège, en particulier, les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs dont elle est l’employeur, lorsqu’ils sont mis en cause dans des « procédures-bâillons »5, par l’octroi de la protection fonctionnelle en application des articles L.134-4 et L.134-5 du code général de la fonction publique, lorsque les conditions de ces textes sont réunies. Article 6. L’Université de Montpellier protège les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs dont elle est l’employeur, lorsqu’ils sont lanceurs d’alerte, c’est-à-dire s’ils répondent aux conditions posées par la loi n°2016-1691 du 9 décembre 2016 relative à la transparence, à la lutte contre la corruption et à la modernisation de la vie économique et par la loi n°2022-401 du 21 mars 2022 visant à améliorer la protection des lanceurs d'alerte. Section 2 : Conditions d’exercice de la liberté académique par les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs Article 7. La liberté académique garantit pour les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs, leurs possibilités de libre développement scientifique, créateur et critique, dans les domaines de la recherche et de l’enseignement. Article 8. La liberté académique s’entend, du point de vue de la recherche, comme la liberté de mener des travaux scientifiques, la liberté de publication des résultats de la recherche, la liberté de diffusion de la culture scientifique, la liberté de valorisation de la recherche, la liberté d’expression publique dans le cadre académique. Article 9. La liberté académique comprend également la liberté pédagogique et d’enseignement et s’entend comme la liberté dans le choix des supports, méthodes et pratiques pédagogiques, dans le respect des normes et usages en vigueur. Article 10. La liberté académique signifie que la conduite d’activités d’enseignement et de recherche par les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs, est réalisée librement et sans menace ou pression, de source publique ou privée, exercée sous quelque forme que ce soit. Article 11. La liberté académique recouvre le droit pour les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs, de choisir de travailler librement sur des questions qui leur semblent pertinentes, dans le respect des normes et usages en vigueur, afin de permettre la diffusion de l’information scientifique, de la culture et des savoirs. Article 12. L’exercice de la liberté académique oblige l’enseignant-chercheur, l’enseignant et le chercheur à adopter une démarche éthique et responsable dans toutes les dimensions de son activité (notamment recherche, pédagogie, diffusion de la culture scientifique). Article 13. L’exercice de la liberté académique, en tant que liberté d’exprimer une « croyance, opinion ou position théorique exprimée d’une manière académique appropriée »6, impose à l’enseignant-chercheur, à l’enseignant et au chercheur, le respect des principes de réserve, de tolérance et d’objectivité. Ainsi, l’exercice de la liberté académique ne signifie pas qu’ils peuvent tenir tout propos, notamment en diffusant sciemment des contre-vérités ou des éléments inexacts ou erronés, au risque de nuire à l’image et à la réputation de l’institution à laquelle ils appartiennent. Dans ce dernier cas, ils ne peuvent pas bénéficier de la protection fonctionnelle et s’exposent à des poursuites disciplinaires, voire à des poursuites judiciaires. Article 14. L’exercice de la liberté académique n’exclut pas, pour l’enseignant-chercheur, l’enseignant et le chercheur, le respect de l’obligation de neutralité dans les conditions prévues, pour l’agent public, par l’article L.121-2 du code général de la fonction publique, dans ses activités qui ne relèvent pas de la pédagogie et de la recherche (notamment fonctions administratives, procédures de recrutement). Article 15. En vertu de la Recommandation de l’UNESCO en date de 1997 concernant la condition du personnel enseignant de l’enseignement supérieur et de la Charte nationale de déontologie des métiers de la recherche, les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs dont l’Université de Montpellier est l’employeur, qui s’expriment publiquement, dans le cadre de leurs activités pédagogiques ou de recherche, quel que soit le support de communication, y compris dans les médias et sur les réseaux sociaux, doivent réfléchir, de manière appropriée et circonstanciée : à la manière de se présenter sans induire le public en erreur ; à préciser s’ils s’expriment au nom de l’Université de Montpellier ou à titre personnel ; à préciser s’ils s’expriment dans le cadre de leur expertise et spécialité professionnelles ; à préciser qu’ils s’expriment à titre personnel et non en tant que personnels de l’Université de Montpellier si les propos n’entrent pas dans le cadre de leur expertise et spécialité professionnelles ; à déclarer d’éventuels liens ou conflits d’intérêts ; à mettre leur position et leur opinion en perspective avec d’autres opinions, convergentes ou contraires, afin de garantir l’objectivité du débat scientifique et du savoir (en application des articles L.952-2 et L.141-6 du code de l’éducation) ; à s’abstenir de tenir des propos à caractère d’injure ou de diffamation, entre collègues ou vis-à-vis de personnalités extérieures à l’Université de Montpellier ; à respecter le cadre légal relatif à la liberté d’expression, applicable à tous les citoyens, pour les propos diffusés à titre personnel en dehors du ou des domaines de compétences et d’expertise professionnelle. En effet, ces propos ne peuvent être couverts par la liberté d’expression académique.

Emergencies - instructions in the event of accident or illness
Content type : Page
STEP 1: Dial 15 (SAMU) or 18 (firefighters) 114 (emergency number only available in France) enables deaf and hard-of-hearing people to alert emergency services (SAMU, firefighters, police) IMPORTANT: Tell emergency services the address of the accident or emergency a number where you can be reached the condition of the victim do not hang up first guide emergency services when they arrive ⚠ In the event of persistent risk, protect the victim and yourself from any further accidents. STEP 2: While waiting for help, call one of your site's first-aid attendants or your site's safety control center List of your site's first-aid attendants: refer to the notices on your site. Lists of security control rooms: Site TRIOLET : 04 67 14 30 00 Site RICHTER : 04 34 43 24 19Lodges are to be contacted only when the security control room is closed: Loge Bât B : 04 64 46 20 00 Loge Bât C : 04 34 43 24 44 Loge Bât D : 04 34 43 23 33 Loge Bât E : 04 34 43 21 92 Saint Priest : 04 67 14 99 00 Site centre-ville : Présidence: 04 34 43 31 30 Institut biologie: 04 34 43 34 00 Institut botanique: 04 99 23 21 80 REMINDER : From a UM landline, dial 0 before dialing outside numbers. Heart attack In the event of a heart attack, the Université de Montpellier has defibrillators on various sites. Maps of defibrillators on UM sites In the event of minor discomfort, call 15 for referral to the Service de Médecine Préventive (SCMPPS). SCMPPS branches on the Montpellier and Nîmes sites Last step: accident declaration procedure For staff at the University of Montpellier Any work stoppage related to a service-related accident must be reported to your superiors within 48 hours. You have 15 days in which to complete the accident file, following the procedure below. Report the accident on the Health and Safety at Work register (SST) available in each work unit. For students enrolled at the University of Montpellier You have 48 hours to draw up your accident declaration.

Association of Friends of Scientific and Technical Collections
Content type : Page
Why did the need for such an association arise? Because these collections are so numerous and diverse, and the need to safeguard and promote them has not always been a priority for the University or its research structures. Institutional recognition of these collections is relatively recent, and a formal collections department (now the SPH) was only set up (at the then UM2) in 2004, and then only with limited human resources. At that time, staff who were aware of the issue joined forces within the association. The question of their status (prior to the creation of the association) had been raised on several occasions with the legal services of the Ministry of Higher Education, which did not want to hear of "volunteers" in the institutional framework, so the association was created in September 2004. In what capacity do the members of the Association act? As experts: Their expertise (that ofProfessors, researchers, advanced students, doctoral students students, practitioners and technical staff who have had, or have had some or all dealings with these collections, enlightened amateurs) can be put to good use at various levels: at the level of the objects themselves, their conservation and their enhancement for and through research (making them available to researchers or participating in research, scientific publications...), their enhancement through the selection and presentation of objects to participate in the dissemination of scientific culture (exhibitions, scientific workshops, conferences...). The AACST is a partner, not a subordinate, of the University: its scope of intervention was clearly defined at the time of its creation, both by its founders and by the University (with the advice of the supervisory ministry) and its Collections Department at the time. But, of course, any intervention on University collections (and by delegation, under the responsibility of the Service du Patrimoine Historique, or a research laboratory), can only be carried out with the agreement of the SPH or the research laboratory. office President : Monique Vianey-Liaud Secretary: Mireille Charmantier Treasurer: Pierre Demathieu Board members: Anne Lise Charruault and Henri Reboul

AS Pharma
Content type : Page
AS Pharma aims to include as many people as possible in the practice of sport. AS Pharma is open to all, and offers activities for athletes and non-athletes at all levels. Activities The AS Pharma offers a range of activities, starting with weekly soccer sessions on the faculty pitch, as well as running and boxing sessions at the Philippidès stadium. In addition, the association organizes various events, such as an evening at the Odysseum ice rink, a game of pétanque at the boulodrome, a session at the trampoline park and even a cross-country race bringing together students and faculty members Bureau AS Pharma 2025 Bureau: President: ROYO CélianTelephone number: 0673517138Email Treasurer: ARTUSO Adrien Secretary: MIRON Charlotte General Vice-President: TISSOT Maxime Event Vice-President: PASQUIE Lucas Event Vice-President: PAYAN Arthur Chargé de Missions Partenariats : GUERIN Émilie Vice-Présidente Communication : GARNIER Isabel Vice-Présidente Communication : ARGENSON Lola Chargé de Mission Communication : CAZELLES Gabriel Vice-Présidente Course : PANINE Valéria Vice-Chairman Race: DELSET Margot Vice-Chairman Foot: EL GHIOUANE Bilal Vice-Chairman Foot: WILLEMS Elie Vice-Chairman Boxing: EL IDRISSI RACHIDI Younès Project Manager Boxing: KLINK Cédric Vice-Chairman E-Sport: DUGUET Jules

Balard Chemistry Analysis and Characterization Platform (PAC Chimie Balard)
Content type : Page
The Plateforme d'Analyse et de Caractérisation (PAC) brings together equipment from the Pôle de Chimie Balard institutes (ICGM, IBMM, IEM and ICSM), ENSCM and the University of Montpellier's common services for chemistry. The aim of this platform is to provide users with cutting-edge equipment and a network of skills in the chemical sciences. The PAC comprises 4 entities: the Physical Measurement Laboratory (LMP), the X-ray and Gamma-ray Network (RRXG), the Electronic and Analytical Microscopy Platform (MEA), and the Technical Platform (PT-ICGM). Its activities focus on 3 main areas: Analysis and characterization of solids and materials Characterization of organic molecules and macromolecules Characterization of materials and fluids associated with separative processes The Analysis and Characterization Platform offers exceptional measurement capabilities in X-ray Diffraction, Electron Microscopy, NMR spectroscopy, IR - Raman spectroscopy, Mössbauer spectrometry, SQUID magnetometry, EPR spectroscopy, XPS, mass spectrometry, textural and granulometric analysis, chemical analysis (elemental analysis, AAS, ICP-MS, X-ray fluorescence), calorimetric and thermal analysis, dielectric spectroscopy. The various departments are organized around centers of expertise based on technical staff dedicated to these instruments, in constant liaison with researchers and Professors specializing in the field. The Plateforme d'Analyse et de Caractérisation du Pôle Chimie Balard is open to the entire academic scientific community, as well as to industry (major groups, SMEs and start-ups). Access to services takes the form of services, collaborations or partnerships, including: analytical services provided by PAC staff, research and development projects, methodological and instrumental developments, and theoretical and practical training. Label: Unité d'Appui et de Research (UAR)Main supervisory bodies: UM - CNRS - ENSCResearch division: Chemistry division

Host-Vector-Parasite-Environment Interactions in Neglected Tropical Diseases Caused by Trypanosomatidae (INTERTRYP)
Content type : Page
A research unit dedicated to combating neglected tropical diseases caused by Trypanosomatidae to improve human and animal health Our research focuses on the integrated study of human and animal trypanosomoses, leishmaniasis and Chagas disease, with a One Health approach, in order to improve the control and elimination of these diseases. We are a WHO Collaborating Centre and an OIE Reference Laboratory. Label: Unité Mixte de Research (UMR)Primary supervisors: CIRAD - IRDSecondary supervisors: UMP Research cluster: Pôle Biologie-Santé (BS)Doctoral schools: CBS2: Chemical and Biological Sciences for Health - GAIA: Biodiversity, Agriculture, Food, Environment, Land, Water Website

Montpellier-Ecology, Evolution, Biodiversity (MEEB)
Content type : Page
Label: Unité d'Appui et de Research (UAR)Main supervisors: CNRS - UMPôle de recherche: Pôle Agriculture-Environnement-Biodiversité (AEB)

Water Management, Actors, Users (G-EAU)
Content type : Page
The UMR Gestion de l'Eau, Acteurs, Usages brings together 90 permanent researchers and engineers and around 50 doctoral students and post-docs from all disciplines, working together on integrated and adaptive water management issues. It conducts research on the trajectories of socio-hydrosystems and their regulation; it contributes to the design and evaluation of tools facilitating the implementation of innovative public policies concerning water; it participates in the multidisciplinary training of students in the field of water. UMR G-EAU, which is part of the MUSE I-Site, is a member of ICIREWARD, a UNESCO Category 2 center on water in Montpellier. The core of UMR G-EAU's project is to understand the functioning of socio-hydrosystems, both in normal operation and in times of crisis or stress (shortage, flooding, pollution). We analyze hydrological, technical, social, economic and political processes within a water-related territory, and their consequences. We are also mobilizing our interdisciplinary strength to analyze the combined effects of these processes, and ultimately to identify the possibilities for governance and adaptation in complex and uncertain environments. The project includes the design and testing, in interaction with society, of tools and devices aimed at revealing the workings of these systems and intervening on their trajectory. Originating from teams working on irrigated systems, the UMR G-EAU has gradually broadened its focus towards integrated management. It now approaches water-related territories as complex systems, mobilizing a diversity of viewpoints: Plurality of uses and interests: irrigation, drinking water, recreation, energy, purification, flood protection Plurality of water types: surface water, groundwater, wastewater Plurality of processes: water and pollutant transfers, irrigation technologies, economic instruments, public participation, modes of appropriation Plurality of regulation modes: river and canal infrastructures, water access and land use policies, water use standards. Plurality of disciplines For all its research, UMR G-EAU emphasizes approaches rooted in case studies. This means investing in research based on field observation, complemented by experimental approaches carried out in interaction with users and/or managers. To build on the knowledge thus generated, the UMR relies on a wide network of partners and research sites throughout the world, in France and in developing countries, representing a diversity of water-related issues and hydro-ecological, socio-economic and political contexts. A third of our staff are expatriates in North Africa, West and Southern Africa, and South-East Asia. In France, we work closely with institutions in charge of watershed management. Our involvement in the field has led to close interaction with the players involved. Finally, UMR G-EAU is committed to transferring its results. To this end, we mobilize three avenues: Testing proposed techniques and instruments with local institutions, training students in the North at the Montpellier Water Master's program and at the engineering schools that oversee the UMR (Montpellier SupAgro and AgroParisTech), and in the South at Master's programs run by our host partners, and welcoming partner companies, particularly start-ups. Label: Unité Mixte de Research (UMR)Main supervisory bodies: CIRAD - IRD - INRAE - AgroParis Tech - Institut Agro - BRGMSecondary supervisory body: UMPôle de recherche: Pôle Agriculture-Environnement-Biodiversité (AEB)Doctoral schools: EDEG: Economics Management - GAIA: Biodiversity, Agriculture, Food, Environment, Land, Water Website

Montpellier University Space Center (CSUM)
Content type : Page
The Centre Spatial de l'Université de Montpellier (CSUM) is the French leader in the development and launch of academic nanosatellites. The CSUM is a Research Support Unit of the University of Montpellier (UAR UM 502) for the support of training and research through the engineering of nanosatellites. Label : Unité d'Appui et de Research (UAR)Tutelles principales : UMPôle de recherche : Mathématiques, Informatique, Physique et Systèmes (MIPS) Site web

Key Initiative CLAPAS
Content type : Page
A Key Initiative for Innovative Interdisciplinary Research in Plant Health and Agrosystems. Faced with multiple biotic and abiotic risks to plants, such as diseases, pests, climate change and intensive agricultural practices, plant health research is a major challenge. These challenges affect not only agricultural productivity, but also food security, biodiversity and ecological balance. In this context, the CLAPAS1 initiative proposes to explore plant health through a broad approach, inspired by the exposome concept, which encompasses all interactions between plants and their environment (soil, microbiota, bio-aggressors, auxiliaries, etc.). This approach is fully in line with the One Health approach, linking plant, environmental, animal and human health. CLAPAS aims to structure the Montpellier scientific community around three priority areas of research: Mechanisms and ecology of biotic interactions in agrosystems. The role of microbiota in the adaptation of plants to their environment. Epidemio-surveillance and adaptive dynamics of bio-aggressors. This research has three main aims: to prevent risks, using tools such as ecological modelling, genomics and epidemio-surveillance. Cure, by developing innovative solutions such as the use of microbiota, metabolites or natural auxiliaries, or methods such as chemical confusion and sterile insect techniques. Strengthen resilience, by assessing the environmental, social and economic impacts of the proposed solutions. A collaborative dynamic This project brings together a number of laboratories from the "Agronomy, Environment, Biodiversity" (AEB) research cluster of the I-Site, federating several national research institutions (INRAE, IRD, Cirad, Institut Agro Montpellier, Université de Montpellier), and relies on international collaborations, particularly with countries in the South, heavily affected by climate change. CLAPAS is also involved in national and European initiatives, and collaborates with non-academic players (FREDON, Chambre d'Agriculture, specialized companies). By strengthening interdisciplinary synergies and promoting sustainable agricultural practices, CLAPAS aims to position Montpellier as a center of excellence in plant health research, resolutely focused on the challenges of tomorrow. Key actions of the CLAPAS key initiative: Plant health and integrated approach CLAPAS implements interdisciplinary and collaborative actions to strengthen research and awareness around plant health, integrating the concepts of exposome and One Health. These actions are aimed at local scientific units, and are organized around four main initiatives: Organization of scientific events: Conferences, workshops and regular meetings will be organized to encourage exchanges between researchers, disseminate discoveries and consolidate a dynamic scientific network around plant health. Support for interdisciplinary research projects: Funding will be allocated to collaborative projects between several research units, with an emphasis on training Master's students. Projects will encourage synergies with social sciences, human or animal health, promoting innovative and integrative research. Research schools and specialized training: Training courses will be offered to researchers and doctoral students students, notably on key themes such as plant and environmental health, microbial communities, biodiversity, epidemiological modeling and bioinformatics analysis. These schools aim to strengthen the skills of young scientists and research teams. Science-society interactions: Surveys will be carried out to gain a better understanding of how plant health is perceived by local stakeholders (e.g. shared gardens in Montpellier). At the same time, awareness-raising workshops for the general public will be organized at events such as the Fête de la Science and the project's closing symposium. These ambitious initiatives aim to structure a research community around plant health, encourage innovative and sustainable approaches, and raise society's awareness of plant health issues from a global perspective.

Moment-UM: Enhancing Research, Training and Innovation
Content type : Page
Winner of the ASDESR1 call for projects With substantial funding of over 3.6 million euros, the Moment-UM project is part of the fourth France 2030 investment plan for the future, launched by the French National Research Agency (ANR). The project aims to strengthen UM's position as a key player in European research, continuing education and innovation, through a number of different actions. Europe Moment-UM aims to boost the participation of UM researchers in the Horizon Europe program (European Framework Program for Research and Innovation). The ERC (European Research Council) grants, Marie Sklodowska-Curie actions and the EIC (European Innovation Council) are the preferred instruments. The aim is twofold: to increase the number of projects submitted and to improve the success rate. In close collaboration with three national research organizations based in Montpellier (CNRS, INSERM and IRD), Moment-UM is committed to increasing the visibility and support of research teams on the Montpellier site, through: Strengthening support staff by hiring new experts. Individualized support for project writing. Training and coordination of experts. Increased communication and visibility of funding and projects. Formation Moment'UM aims to strengthen the University of Montpellier's position in the professional training market to enhance the professional development of students, researchers and professionals. This component focuses on the development of short courses and institutional diplomas to meet the specific needs of companies, through: The creation of new courses and diplomas. Promoting a skills-based approach. Setting up collective Validation of Acquired Experience (VAE) programs. Communication and promotion of our training offer. For further information, please contact the MOMENT'UM project coordination team by email. The "Moment'UM" project (ANR-22-ASDR-0029), benefits from government funding managed by the ANR under the France 2030 program.

BIO'OCC: Biotherapies and Bioproduction in Occitania
Content type : Page
Bio'Occ is a project financed by the French government as part of the France 2030 plan. This ambitious regional initiative aims to attract, train and retain the talents and players of tomorrow by developing specialized training in the field of Biotherapies and Bioproduction. Against a backdrop of growing growth in this sector in the Occitanie region, as well as nationwide, Bio'Occ meets a specific demand from industry, which is facing recruitment challenges. By creating a dynamic and innovative ecosystem, this project promises to transform the biotech landscape in the region, while supporting the growth of companies and preparing tomorrow's professionals to meet the challenges of the future. This project has received government funding managed by the Agence Nationale de la Research under the France 2030 program, reference ANR-23-CMAS-0004. https://www.youtube.com/watch?v=Vlrrsc56bCA A project structured around four axes, to meet the objectives of the AMI CMA. Adapting existing training courses: improving their relevance to needs by strengthening partnerships with industry and setting up teaching platforms. Complement the existing training offer:Meet specific skills needs in initial and continuing training. Develop forward-looking tools:Better target changing needs and adapt training programs on an ongoing basis. Deploy communication initiatives:Improve the attractiveness of the professions and the social acceptability of biotherapies. The training courses concerned at the University of Montpellier. BAC +3 BUT Biological Engineering: Medical Biology and Biotechnology BUT Biological Engineering: Food Science and Biotechnology Licence 3 Sciences de la Vie : Parcours Bioproduction et Biotechnologies pour la Santé (L3 BIO²S) - Opening in September 2025 BAC +5 Master Biologie-Santé : Parcours Ingénierie thérapeutique et bioproduction en Biotechnologie-Santé (IBIS) Master Biologie-Santé : Parcours Gestion et évaluation des Essais Thérapeutiques (GET) Master Biologie-Santé : Parcours BIOTIN Master Biologie-Santé : Cancer Biology course Master Biology-Health: Experimental and Regenerative Medicine course Master Health Engineering: Design and Production of Health Products - Drug sub-course (CPPS) Master Bio-Informatics Master Computer Science: Artificial Intelligence and Data Science course (IASD) Bio'Occ: a wide network of partners UM operational team Laila Gannoun, Thérèse Commes, Estelle Grousseau, Anne-Dominique Lajoix, John de Vos, Pierre Morange, Camélia Sennaoui Official page

International water key initiative
Content type : Page
L’initiative clé internationale Water (INITIATE - InternatioNal InTercultural Interdisciplinary wATer nEtwork) est développée à l’Université dans le cadre du projet UM2030, lauréat de l’Appel à Projets « Intégration et Développement des IdEx et des ISITE » (IDéES). L’initiative est le résultat d’une collaboration multilatérale entre l’Université de Montpellier (UM) et ses partenaires stratégiques à travers le monde, dont trois Centres internationaux UNESCO (situés à Montpellier, Delft et Dundee). INITIATE représente une plateforme collaborative de formation doctorale et constitue une infrastructure mondiale virtuelle pour la coopération internationale sur les sciences de l’eau. https://www.youtube.com/watch?v=L-HQFeuB3BQ Présentation Les acteurs L’initiative INITIATE a été construite entre l’UM et ses partenaires dès 2022. Côté UM, l’initiative est portée scientifiquement par Olivier Barreteau, chercheur INRAE et directeur adjoint du Centre International UNESCO ICIREWARD (ICIREWARD) à Montpellier ainsi que par les chargés de projets Sandie Mennechet et Beatriz Gasparini Reis au sein d’ICIREWARD. L’initiative prend la forme d’une plateforme collaborative mondiale de formation doctorale réunissant des doctorants des partenaires stratégiques de cette institution. La Plateforme est gérée à l’UM par Nathalie Modjeska et Emilie Morin, au sein du Service d’appui à l’international et à l’attractivité des programmes structurants de la Direction des Programmes Structurants. Gouvernance La Plateforme est dirigée par un Comité de Pilotage International (CPI), qui comprend un haut représentant de chacune des institutions membres fondatrices de la Plateforme (UM et ses partenaires). Université de Montpellier, FR: Olivier Barreteau Australian National University, AU: Joseph Guillaume Dublin City University, IE: Fiona Regan IHE Delft Institute for Water Education, NL: Margreet Zwarteveen Rhodes University, ZA: Nelson Odume Université de Sherbrooke, CA: Marie-Amélie Boucher Université Laval, CA: François Anctil University Cheikh Anta Diop Of Dakar, SN: Awa Fall University Felix Houphouet Boigny, CI: Dimitri Soro University Mohamed 6 Polytechnique, MA: Abdelghani Chehbouni University of Barcelona, ES: Joaquim Farguell Pérez University of Dundee, GB: John Rowan Le CPI décide et supervise la mise en œuvre des orientations stratégiques et des activités globales de la Plateforme. Il se réunit virtuellement au moins une fois tous les deux mois virtuellement et en personne au moins une fois par an. 12 Partenaires Europe University of Montpellier (UM),FR University of Dundee, GB IHE Delft, NL Dublin City University (DCU), IE University of Barcelona, ES Amérique du Nord Université Laval, CA Université de Sherbrooke, CA Afrique Rhodes University, ZA University Cheikh Anta Diop of Dakar, SN University Felix Houphouet Boigny, CI University Mohamed VI Polytechnique (UM6P), MA Océanie Australian National University (ANU), AU Objectifs La plateforme vise à : Construire une communauté mondiale de futurs leaders des sciences de l'eau grâce à l'internationalisation de la formation doctorale et au développement de réseaux d'expertise et d'influence tout au long de la vie. Accroître l'impact des sciences de l'eau par la promotion et le soutien, au niveau doctoral, d'approches de recherche inter et transdisciplinaires et le développement d'expertises à l'interface science-politique-société dans le domaine de l'eau. Faciliter les opportunités de recherche à plus long terme ainsi que les perspectives de développement de carrière pour les scientifiques en début de carrière dans le domaine du développement durable. Faire progresser les pratiques de science ouverte et d'éducation ouverte grâce au développement de nouveaux partenariats mondiaux équitables. Programme La Plateforme doctorale INITIATE ambitionne de réunir une fois par an la cohorte de doctorants pour des écoles de terrain et/ou des formations sur des thématiques de sciences de l'eau. Chaque cohorte est constituée jusqu'à 2 doctorants par institution partenaire pour une durée de deux ans. Ces jeunes chercheurs, issus de domaines de recherche sur l’eau variés, sont conviés à participer à des activités en ligne et en présentiel pendant cette période et après, ils rejoindront un réseau d'Alumni avec d'autres anciens boursiers INITIATE. INITIATE vise à favoriser l’interdisciplinarité et l’interculturalité à travers la diversité des doctorants qu’elle réunit. Les doctorants travaillent en groupe et échangent afin de renforcer leurs liens et de former un réseau international de futurs leaders des sciences de l'eau. La Plateforme offre : Des opportunités de publication de documents, création de supports de communication par les doctorants Une infrastructure virtuelle mondiale pour faciliter la discussion et le partage de documents Une visibilité de la thématique de recherche à l’international La possibilité de participer à des événements internationaux Une opportunité de réseautage pour les jeunes chercheurs La première cohorte, promotion 2024, comprend 19 étudiants de 11 nationalités. Ces doctorants seront réunis au Maroc du 25 au 29 novembre 2024 pour la première école d’automne et devraient être accueillis à Montpellier en octobre 2025 pour la deuxième école d'automne.

VECT-OH International Key Initiative
Content type : Page
A global alliance for sustainable risk mitigation in a one-health approach. L’initiative clé internationale ‘VECT-OH : A Global Alliance for Sustainable Vector Risk Mitigation in a One Health Approach’ est développée à l’Université dans le cadre du projet UM2030, lauréat de l’Appel à Projets « Intégration et Développement des IdEx et des ISITE » (IDéES). L’initiative a pour vocation de mobiliser et fédérer la communauté scientifique internationale sur les défis clés et les enjeux majeurs liés aux insectes et arthropodes vecteurs et aux maladies qu’ils transmettent aux humains, aux animaux et aux plantes. Le consortium formé autour des Universités partenaires de l’UM promeut une recherche intégrative, déclinant l’approche « Une Seule Santé/One Health » à la prévention et au contrôle des maladies à transmission vectorielle. Il se donne pour ambition de transcender les traditionnelles collaborations bilatérales en identifiant des problématiques transversales à forte valeur ajoutée, déclinables à l’échelle des territoires, et permettant d’agréger bailleurs et parties prenantes pour une gestion durable du risque vectoriel à l’aune du changement climatique. La priorité scientifique est mise sur le risque vectoriel associé à la (re)végétalisation des villes, en cohérence avec les expertises représentées au sein du consortium et les agendas des partenaires locaux dans les régions où le consortium est implanté. https://www.youtube.com/watch?v=oW4xKvYVAKs Présentation Les acteurs L’initiative ‘VECT-OH : A Global Alliance for Sustainable Vector Risk Mitigation in a One Health Approach’ regroupe les équipes de recherche de 7 Universités et Instituts de recherche du Nord et du Sud, partenaires stratégiques historiques de l’UM, mobilisées sur la thématique des vecteurs et du risque vectoriel. Tous les partenaires sont engagés dans des projets de recherche collaboratifs et mutualisent leurs expériences, leurs expertises et leurs ressources pour co-construire et faire émerger des axes de recherche innovants et fédérateurs. Le consortium se veut ouvert à l’adhésion d’autres équipes de recherche et partenaires institutionnels. Gouvernance L’initiative VECT-OH est pilotée depuis Montpellier par Frédéric Simard (DR IRD, DU MIVEGEC) et Mathilde Mercat (Postdoc UM). La coordination des différentes actions de recherche soutenues par l’initiative est confiée aux différents partenaires qui se réunissent régulièrement à distance et au moins une fois par an en présentiel à Montpellier. 7 Partenaires Europe University of Montpellier (UM), FR University of Barcelona (UB), SP Netherlands Institute for Vectors, Invasive plants and Plant health (NIVIP), NL Wageningen University and Research (WUR), NL Amérique du Nord University of California Davis (UC Davis), USA Afrique University Cheikh Anta Diop of Dakar (UCAD), SN Agronomy and Veterinary Institute Hassan II (IAV Hassan II), MA Objectifs L’initiative VECT-OH vise à : Construire, fédérer et animer une communauté de recherche et d’expertise autour de la problématique des vecteurs et des maladies à transmission vectorielle en privilégiant les approches intégratives interdisciplinaires et trans-sectorielles, entre santé publique humaine, animale, végétale et environnementale, Accompagner les activités de recherche locales sur le sujet afin de développer des synergies entre équipes et promouvoir des approches standardisées et reproductibles, Rechercher des financements externes pour développer les activités de recherche à l’international, Générer les preuves scientifiques et les outils nécessaires à la prise de décision par les acteurs des politiques publiques pour une gestion durable du risque vectoriel. L’initiative offre : Des opportunités de financement d’activités de recherches locales sur la thématique Des opportunités de partage de données et d’expériences entre partenaires Le développement d’une communauté d’acteurs internationale sur la thématique Des opportunités de publication de documents scientifiques et techniques à destination de diverses audiences, Une visibilité de la thématique de recherche à l’international, la possibilité de participer à des évènements internationaux et une opportunité de réseautage pour les jeunes chercheurs Programme Le consortium organise un atelier de travail qui a lieu chaque année en présentiel à Montpellier. En 2022, le premier atelier a permis d’identifier la question du risque vectoriel associé à la (re)-végétalisation des villes comme un axe privilégié de recherche et la rédaction d’une feuille de route pour fédérer l’ensemble des acteurs sur la thématique dont l’un des premiers points est la réalisation d’une revue systématique de la littérature sur les relations entre végétation urbaine, vecteurs et risque vectoriel. L’atelier de 2023 a combiné des visites de sites sur le terrain pour confronter les protocoles expérimentaux utilisés par les différents partenaires pour le suivi des populations de vecteurs, et des réflexions collectives sur la standardisation des protocoles qui ont débouché sur la co-construction d’une réponse collective à un appel à projets Biodiversa+ mobilisant l’ensemble des partenaires éligibles. L’atelier de 2024 sera organisé en marge de la XXIIIème conférence de l’European Society for Vector Ecology qui regroupera cette année plus de 450 participants à Montpellier autour du thème « One Health in Action ». Posters de présentations de l’initiative VECT-OHTélécharger

SCUIO-IP is recruiting
Content type : Page
SCUIO-IP offers a variety of student contracts throughout the academic year. On this page, we present the positions available, how to apply, and useful contacts. SCUIO-IP vacancies for the 2024-2025 academic year. Remote interviewers at OSIPE OSIPE, Observatoire du Suivi et de l'Insertion Professionnelle des Etudiants, is recruiting 6 student interviewers to contact former graduates by telephone and find out about their professional situation. Contract conditions: 3 evenings a week, Monday to Thursday, from 5:30 pm to 8 pm, from January to mid-April. Total of around 100 hours. Face-to-face, on the Triolet site. Salary at minimum wage. Recruitment takes place in November. Find out more about our activities and visit the OSIPE page. Contact Student Ambassadors COMPAS project Main mission: To raise awareness among high-school students in the Occitanie-Est region about the range of courses and student life at the University of Montpellier. Activities : Provide comprehensive information on access to studies at the UM to high school students in the Occitanie-Est region as part of presentations organized by high schools, at certain academic fairs alongside the SCUIO-IP, or at other events and other actions aimed at informing high school students and their families; Inform high-school students about how to optimize their chances of success in entering the University of Montpellier's programs, based on documentation prepared by the SCUIO-IP in collaboration with the educational components; Present useful services to students and showcase the institution's student life. Job constraints: Travel throughout the Occitanie-Est region and flexible working hours. Find out more Apply Health studies tutor Reporting to the SCUIO-IP: Provide comprehensive information on access to health studies at the UM to high school students in the new Occitanie region as part of career orientation days organized by high schools, and at certain academic fairs alongside the SCUIO-IP. Inform high school students about how to optimize their chances of success in entering the health professions, using the documentation produced by SCUIO-IP in collaboration with the health teaching departments. Present the success support system. Recruitment requirements : To be enrolled in initial training, minimum level 2nd year of the Diplôme de Formation Générale en Sciences Médicales, Pharmaceutiques, Odontologiques ou Maïeutique de Montpellier ou Nîmes, at the University of Montpellier To meet the obligation to attend compulsory courses and exams Tutoring experience strongly recommended B driving license and personal vehicle Observations : Frequent travel throughout the new Occitanie region and flexible working hours. Transport costs covered. Contact