
Student life
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Student life at university offers a multitude of enriching experiences and opportunities. It's a privileged time to blossom, forge links, get to know each other better and grow in maturity. The University of Montpellier is fully committed to this dynamic. Student guideDownload Meeting, growing, sharing On all campuses and in places dedicated to student life, numerous initiatives enable students to have fun, relax and develop cross-disciplinary skills, useful for academic success. The University of Montpellier also welcomes a large number of international students, who contribute to the richness and diversity of university life. Cultural and sporting activities, community life and festive events: everything is designed to foster social ties and personal fulfillment, and to enable students to progress serenely throughout their studies. A specific and innovative annual program, entitled "Boost your English", is offered to all students. The program includes a variety of activities with English-speaking speakers, enabling students to practice their English in a free and fun way (visits to Montpellier, weekends, pottery workshops, etc.). Artistic workshops are organized on a regular basis, particularly during vacation periods, to introduce or perfect skills in painting, theater, photography, botanical drawing, etc. Listening, supporting, taking action The university also provides essential support for students experiencing difficulties. Whether it's a question of breaking the isolation, coping with a precarious situation or benefiting from psychological or social support, several services are mobilized to listen and support them. The Bureau de la Vie Étudiante (BVE), the driving force behind campus life, coordinates, coordinates and supports a wide range of activities at the university. These actions are largely made possible by the Contribution de Vie Étudiante et de Campus (CVEC). Finally, the Fonds de Solidarité et de Développement des Initiatives Étudiantes (FSDIE) provides support for student association initiatives and for students in difficulty.

Education and ecological transition
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Face à l’urgence de former les étudiantes et étudiants aux grands enjeux actuels que sont le changement climatique, l’épuisement des ressources et la perte de biodiversité, l’Université de Montpellier s’est engagée activement dans une politique de formation orientée vers la transition écologique, ambitieuse et multidimensionnelle, portée par la vice-présidence Formation et vie Universitaire et la vice-présidence déléguée aux Enjeux Environnementaux. Cette politique et le plan d’action qui en découle s'appuient sur le rapport de Jean Jouzel et Luc Abbadie, Sensibiliser et former aux enjeux de la transition écologique et du développement durable dans l’enseignement supérieur et sur le Plan climat-biodiversité et transition écologique de l'ESR. Pour mener à bien cet objectif, l’établissement a fait le choix d’intégrer la dimension Transition Ecologique dans les enseignements de diverses manières : diplômes dédiés, unités d’enseignement spécifiques et intégration de la transition écologique pour un développement soutenable (TEDS) dans les enseignements des différentes formations. Il a également soutenu le déploiement de démonstrateurs technologiques permettant de développer des ateliers pratiques indispensables à l’acquisition des connaissances et compétences des étudiants, futurs professionnels et citoyens de demain, en matière de TEDS. L’unité d’enseignement TEDS pour les étudiants de premier cycle
Sur les recommandations du ministère de l’Enseignement supérieur et de la Recherche (MESR), l’établissement a mis en place des unités d’enseignement spécifiques dédiées à la transition écologique et à destination de l’ensemble des étudiants de 1er cycle : les UE TEDS. L’enjeu est de sensibiliser, quel que soit leur domaine d’études, tous les étudiants de 1ier cycle aux thématiques liées à la TEDS et ainsi de participer à la diffusion de la culture de la transition écologique au sein de la société et du monde socioéconomique. Les thématiques enseignées portent sur 4 axes : Le changement climatique incluant l’atténuation et l’adaptation La biodiversité et sa préservation Les ressources et leur disponibilité La transition juste et l’équité sociale Afin que les UE proposées répondent au mieux aux spécificités de chacune des licences dont les contenus, en fonction des domaines, intègrent nativement plus ou moins des enjeux de transition écologique, l’établissement a fait de choix de proposer aux UFR, écoles et instituts plusieurs modalités de mise en œuvre, pouvant se compléter : Utilisation de l’unité d’enseignement numérique TEDS-UM créée et proposée par l’établissement Création par les UFR, écoles et instituts d’unités d’enseignement TEDS au plus près de leurs spécificités et besoins Création par les UFR, écoles et instituts d’unités d’enseignements TEDS s’appuyant sur des enseignements déjà existants. L’intégration de la TEDS dans les formations
Au-delà de son offre de formation spécifiquement dédiée à la transition écologique pour les étudiantes et étudiants de premier cycle, l’Université a la volonté de former le plus largement possible ses étudiants à la prise en compte des enjeux de la transition écologique pour le développement soutenable dans tous les domaines de formation. Dans cette perspective, l’établissement mène une politique d’intégration de la TEDS dans ses différents parcours de formation. Concrètement, cette démarche peut prendre plusieurs formes : unités d’enseignement dédiées au sein d’un parcours, problématiques traitées selon une perspective « transition écologique », analyse des impacts écologiques de certaines activités, études de cas orientées sur la transition écologique, intégration de solutions durables dans des projets… Il s’agit de développer une approche transversale qui relie la TEDS aux différentes disciplines. In fine, il s’agit de doter chaque étudiante et étudiant des connaissances, compétences et outils nécessaires pour appliquer ces concepts dans leurs futurs métiers quel que soit leur domaine d'expertise, et de les préparer à devenir des citoyens conscients des enjeux environnementaux. Ainsi, cette initiative contribue à la formation de professionnels et de citoyens engagés dans leur vie quotidienne pour la préservation de notre planète. Les offres de formation en lien avec la TEDS à l’UM
Au sein des 8 UFR, 7 instituts, 3 écoles et 1 établissement composante, l’Université de Montpellier propose une offre de formation pluridisciplinaire couvrant les grands domaines de formation droit, économie, gestion et sciences politiques et sociales, sciences, technologies et santé, offrant ainsi aux étudiants une variété de programmes adaptés à leurs intérêts et à leurs objectifs professionnels. Sur l’ensemble de cette offre, de plus en plus de cursus intègrent des modules dédiés à la transition écologique. Certaines formations sont même entièrement consacrées à ces enjeux aussi bien au niveau licence que master et doctorat, dans des diplômes nationaux et d’établissement et ce sur l’ensemble des domaines couverts par l’établissement. A titre d’exemple, quelques diplômes dédiés à la transition écologique relevant de divers domaines : Licence professionnelle maîtrise de l’énergie, électricité, développement durable (IUT Montpellier) Licence professionnelle - Études et développement des espaces naturels (faculté des science) Master droit et en gestion de l’environnement et du développement durable (UFR D &SP) Master économie de l’environnement (UFR éco) Master management de la transition écologique et de l’économie circulaire (MOMA) Master Gestion de l’environnement (UFR Science) Diplôme universitaire en finance verte (UFR éco) Diplôme universitaire droit, mer et littoral (UFR D &SP) Diplôme universitaire management de l’environnement et du développement durable (SFC) Diplôme européen sur les défis globaux pour le développement durable (Charm-EU) Executive MBA Économie Circulaire et Transition Écologique et Énergétique (MOMA) Évaluation économique et adaptation changement climatique (UFR éco) Pour plus d’information, explorez notre catalogue de l'offre de formation.

Long-term Thematic Projects CHIMie durable pour l'ENErgie (CHIMENE)
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Objectives - Sustainable chemistry to meet major societal challenges The CHIMENE Long-Term Thematic Project (PTL) aims to: Attract and train a new generation of top-level researchers andProfessors , and perpetuate the excellent scientific skills of the cluster's teams; Enhance the attractiveness of the site by creating a leverage effect on other competitive, high-visibility funding sources, notably national (CNRS, ANR, etc.) and European (MSCA, ERC, etc.); Anchor sustainable development as a common thread running through all the scientific projects supported. To anchor research at territorial and international levels. It aims to meet the challenges of the energy transition by placing sustainable development at the heart of the research process. To meet these ambitions, the PTL is supported by two annual calls for projects: TALENTS: funding for four long-term (18 months) researcher contracts, with €8,000 in operating costs per contract. NEXT: funding for twelve Master 2 internships (6 months), including gratification and operating costs. A mentoring program is offered to recipients of Master 2 internship grants (NEXT), with the following objectives: Support for applications to competitive calls for proposals (MSCA, ERC, ANR...); Preparation and support for competitions for permanent positions (CNRS, MCU...). Identification of thesis projects to be pursued within the Chemistry Cluster; News - current projects and achievements Explore current projects within CHIMENE: CHIMENE projects Agenda PTLs launch day February 13, 2025 Mini-symposium Sustainable Chemistry for Health and Energy: from LABUM to PTLs - Université de Montpellier Launch of NEXT 2026 AAP - Master "NEXT" and "CHEM-IA" internship grants from the Chemistry Cluster - Université de Montpellier

Long Thematic Project Chemie durAble pouR La sAnte (CARLA)
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Objectives - Sustainable chemistry to meet major societal challenges The CARLA Long-Term Thematic Project (LTP) aims to: Attract and train a new generation of top-level researchers andProfessors , and perpetuate the scientific excellence of the cluster's teams; Enhance the attractiveness of the site by creating a leverage effect on other competitive, high-profile funding sources, notably national (CNRS, ANR, etc.) and European (MSCA, ERC, etc.); Make sustainable development a common thread running through all the scientific projects supported. To anchor research at territorial and international levels. Its ambition is to respond to societal challenges linked to human health and the environment, and to place sustainable chemistry at the heart of the design of molecules, materials and devices for health. To meet these ambitions, the PTL CARLA is supported by two annual calls for projects: TALENTS: funding for four long-term (18 months) fixed-term research contracts, with €8,000 in operating costs per contract. NEXT: funding for twelve Master 2 internships (6 months), including gratification and operating costs. A mentoring program is offered to recipients of Master 2 internship grants (NEXT), with the following objectives: Support for applications to competitive calls for proposals (MSCA, ERC, ANR...); Preparation and support for competitions for permanent positions (CNRS, MCU...). Identification of thesis projects to be pursued within the Chemistry Cluster; News - current projects and achievements Explore current projects within CARLA: CARLA projects Agenda PTLs launch day February 13, 2025 Sustainable Chemistry for Health and Energy mini-symposium: from LABUM to PTLs - University of Montpellier Launch of NEXT 2026 AAP - Master "NEXT" and "CHEM-IA" internship scholarships - Chemistry Cluster - University of Montpellier When Rabelais meets Balard When Rabelais meets Balard - University of Montpellier

Ecological transition
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Le 20 novembre 2023, l’Université de Montpellier a voté son schéma directeur pour la transition écologique. Un document structurant pour renforcer les mesures déjà mises en place ces dernières années à l’UM mais également engager et coordonner la mise en œuvre d’une politique de transition écologique à la hauteur de ses ambitions. Une brève présentation de sa construction avec Frédérique Carcaillet, vice-présidente déléguée aux enjeux environnementaux. En 2022, pour son nouveau mandat, le président, Philippe Augé a souhaité mettre en place une vice-présidente dédiée aux enjeux environnementaux, une vice-présidence transversale par nature dans la mesure où les enjeux environnementaux concernent l’université non seulement en tant que structure de formation, de recherche et d’innovation, mais aussi en tant que consommateur de ressources et qu’acteur du développement du territoire dont l’université fait partie. Un bureau d’appui administratif et opérationnel dédié à la transition écologique de l’établissement a également été créé. « La première année de ma vice-présidence et du fonctionnement du bureau a permis de réaliser un état des lieux des démarches déjà engagées depuis plusieurs années par l’université en matière de transition écologique. Elle a aussi permis de définir le périmètre du futur schéma directeur et de structurer les dispositifs décisionnel et opérationnel, indispensables pour l’atteinte les objectifs de l’Université » Deux comités ont été créés : un comité de pilotage ayant pour mission de faire des propositions et de suivre la mise en œuvre de la politique de transition écologique de l’établissement et un comité opérationnel pour le suivi de la mise en œuvre du plan d’actions et le reporting au comité de pilotage. « Après avoir élaboré les grandes lignes et principales actions du schéma directeur sur la base du référentiel national DD&RS et dans le cadre du plan climat et transition écologique du ministère, nous avons lancé une consultation au sein de l’établissement afin de recenser les besoins et les idées d’actions des différentes structures. Nous avons ainsi pu compléter notre plan d’actions et définir les indicateurs à suivre pour nous assurer de la bonne marche du schéma directeur » Dans une structure comme l’UM rassemblant 17 facultés, écoles et instituts, 1 établissement composante et plus de 70 laboratoires de recherche, un enjeu majeur était d’améliorer la capacité de l’établissement à engager l’ensemble de la communauté dans les processus de transformation et de développement de la stratégie de transition écologique. C’est pour répondre à ce besoin qu’a été créé le réseau des correspondants transition écologique. « Ce réseau nous permet d’impliquer largement l’ensemble de la communauté dans la mise en œuvre des différentes actions. Il comporte plus d’une centaine de personnes assurant le relais des informations relevant de la transition écologique et le partage de bonnes pratiques entre les différentes structures de l’établissement » 2025 est l’année du bilan mi-parcours du schéma directeur pour la transition écologique de l’UM, une étape clé pour faire le point sur la dynamique engagée depuis 2023 et pour commencer à réfléchir à l’UM 2030 ! Présentation du Schéma Directeur de la Transition Écologique (SD TE) L’Université de Montpellier a anticipé les exigences du ministère de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche en matière de transition écologique en adoptant dès 2023 son Schéma Directeur de la Transition Écologique (SDTE), structuré autour de 4 axes et 48 actions à mener jusqu’en 2026. Les actions en matière de responsabilité sociétale ne font pas partie de ce schéma : déjà élaborées et en cours de déploiement, elles sont inscrites au sein d’autres documents pluriannuels (schémas directeurs du handicap et de la vie étudiante, plan égalité femmes-hommes…) qui ont leur propre visibilité. Axe 1 : Enseignement et formation, « Former les étudiantes, les étudiants et les personnels à la transition écologique »
Objectifs principaux : Intégrer les problématiques de transition écologique et de développement soutenable dans les enseignements Favoriser et accompagner le développement des compétences en transition écologique des personnels Encourager l’engagement des étudiants pour la transition écologique et sa promotion Pour atteindre ces objectifs, 11 actions ont été planifiées dont la mise en place de modules obligatoires sur la transition écologique pour les étudiants de premier cycle, la mise à disposition de ressources pédagogiques pour les étudiants et les enseignants, l’installation de démonstrateurs technologiques sur les campus et la construction de modules de formation spécifiques pour les personnels. Axe 2 : Recherche et innovation, « Promouvoir une recherche responsable au service de la transition écologique »
Objectifs principaux : Intégrer la transition écologique dans la recherche et l’innovation à l’UM Accroître les interactions entre la science et la société Il s’agit d’inciter les laboratoires à s’engager dans une recherche plus responsable en favorisant le partage de bonnes pratiques via des séminaires et un réseau de référents engagés, la mise en place de critères de sélection pour les projets internes et la mise à disposition des données nécessaires aux autoévaluations des laboratoires en matière d’impact environnemental. Un accent a aussi été mis sur l’accroissement des relations entre la science et la société et l’importance du rôle des scientifiques dans les politiques publiques. Axe 3 : Environnement, « Agir pour l’environnement et modifier les comportements »
Objectifs principaux : Réduire l’empreinte carbone de l’UM Diminuer et gérer les déchets Protéger et favoriser la biodiversité Pour atteindre ces objectifs, le plan d’action prévoit de prolonger les opérations de réhabilitation énergétique du patrimoine immobilier et raccordement aux réseaux de chaleur urbains, développer l’usage des énergies renouvelables, favoriser les mobilités douces et réaliser un diagnostic de ses émissions de gaz à effet de serre. Il s’agit également d’agir pour mieux connaitre et accroitre la biodiversité sur les campus en pratiquant le « zéro pesticide », « zéro arrosage », fauches et tailles tardives et en sensibilisant les usagers. Autre point central de ce plan, la gestion des déchets : favoriser la réutilisation et le recyclage notamment pour le matériel informatique, le mobilier de bureau et les emballages et réduire la production de déchets. Axe 4 : Stratégie et gouvernance, « Construire une gouvernance de la transition écologique et promouvoir une activité responsable »
Objectifs principaux : Intégrer la politique de transition écologique dans le pilotage de l’UM Mobiliser les ressources humaines, techniques et financières nécessaires S’inscrire dans une démarche de développement responsable conciliant les dimensions économique, sociétale et environnementale Des outils de pilotage et de suivi de réalisation des différentes actions sont nécessaires afin d’allouer au mieux les ressources humaines, techniques et financières. Cela passe par la création de comités et d’un réseau de référents, les « correspondants transition écologique ». Ceux-ci doivent permettre d’évaluer et d’analyser la performance de la démarche et constituent une source précieuse d’information pour communiquer, sensibiliser et favoriser l’engagement et l’adhésion de tous. Afin de renforcer l’application du SDTE et d’ancrer la culture de TE dans l’ensemble des activités de l’établissement, l’UM intègre les enjeux de transition écologique dans tous les aspects de la politique d’achats responsables. Consulter le schéma directeur de la transition écologiqueTélécharger

Association Santé-Sciences Rabelais
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The Association Santé-Sciences Rabelais is made up of students in the Double Cursus Santé-Sciences précoce Rabelais program, i.e. students in health-related courses (pharmacy, medicine, odontology) who are also studying science. objectives and activities Promote student life in the Double Cursus Rabelais program Promote scientific research in health (various scientific events) Organize tutoring sessions to help health students wishing to enter the Double Cursus Rabelais program. Instagram Email

University of Montpellier Charter on academic freedom
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Le 3 février 2025, les membres du Conseil d'Administration ont approuvé la charte de l’Université de Montpellier relative à la liberté académique. Préambule : Principes fondamentaux1 La liberté d’expression est protégée, de manière générale, par les articles 11 de la Déclaration des Droits de l’Homme et du Citoyen de 1789, 10 de la Convention Européenne Des droits de l’Homme, 11 de la Charte des droits fondamentaux de l’Union européenne et 19 de la Déclaration Universelle des Droits de l’Homme de 1948. La liberté d’expression est également protégée, de manière spéciale, pour les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs. Elle découle de la liberté académique, garantie d’indépendance, au cœur des fonctions des enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs, en vertu des articles L.952-2 du code de l’éducation et L.411-1 du code de la recherche. Aux termes de l’article L.952-2 du code de l’éducation, « les enseignants-chercheurs, les enseignants et les chercheurs jouissent d'une pleine indépendance et d'une entière liberté d'expression dans l'exercice de leurs fonctions d'enseignement et de leurs activités de recherche, sous les réserves que leur imposent, conformément aux traditions universitaires et aux dispositions du présent code, les principes de tolérance et d'objectivité. Les libertés académiques sont le gage de l'excellence de l'enseignement supérieur et de la recherche français. Elles s'exercent conformément au principe à caractère constitutionnel d'indépendance des enseignants-chercheurs. » La liberté académique est qualifiée de principe fondamental reconnu par les lois de la République, par le Conseil Constitutionnel2 et par le Conseil d’Etat3. Section 1 : Protection de la liberté académique par l’Université de Montpellier Article 1. La liberté académique s’entend comme « la liberté de penser et d’enseigner sous l’égide de l’État, mais en toute indépendance »4. Article 2. La liberté académique suppose un degré de protection élevé car l’expression des opinions des enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs, ainsi que leurs contributions aux débats et controverses scientifiques, participent de l’intérêt général. Article 3. L’Université de Montpellier est attachée à la liberté académique, dans son exercice et sa protection, individuelle et collective. Article 4. L’Université de Montpellier protège, de manière générale, les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs dont elle est l’employeur, dans l’exercice de leur liberté académique, par l’adoption de mesures proportionnées dans le cas où cela serait nécessaire. Article 5. L’Université de Montpellier protège, en particulier, les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs dont elle est l’employeur, lorsqu’ils sont mis en cause dans des « procédures-bâillons »5, par l’octroi de la protection fonctionnelle en application des articles L.134-4 et L.134-5 du code général de la fonction publique, lorsque les conditions de ces textes sont réunies. Article 6. L’Université de Montpellier protège les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs dont elle est l’employeur, lorsqu’ils sont lanceurs d’alerte, c’est-à-dire s’ils répondent aux conditions posées par la loi n°2016-1691 du 9 décembre 2016 relative à la transparence, à la lutte contre la corruption et à la modernisation de la vie économique et par la loi n°2022-401 du 21 mars 2022 visant à améliorer la protection des lanceurs d'alerte. Section 2 : Conditions d’exercice de la liberté académique par les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs Article 7. La liberté académique garantit pour les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs, leurs possibilités de libre développement scientifique, créateur et critique, dans les domaines de la recherche et de l’enseignement. Article 8. La liberté académique s’entend, du point de vue de la recherche, comme la liberté de mener des travaux scientifiques, la liberté de publication des résultats de la recherche, la liberté de diffusion de la culture scientifique, la liberté de valorisation de la recherche, la liberté d’expression publique dans le cadre académique. Article 9. La liberté académique comprend également la liberté pédagogique et d’enseignement et s’entend comme la liberté dans le choix des supports, méthodes et pratiques pédagogiques, dans le respect des normes et usages en vigueur. Article 10. La liberté académique signifie que la conduite d’activités d’enseignement et de recherche par les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs, est réalisée librement et sans menace ou pression, de source publique ou privée, exercée sous quelque forme que ce soit. Article 11. La liberté académique recouvre le droit pour les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs, de choisir de travailler librement sur des questions qui leur semblent pertinentes, dans le respect des normes et usages en vigueur, afin de permettre la diffusion de l’information scientifique, de la culture et des savoirs. Article 12. L’exercice de la liberté académique oblige l’enseignant-chercheur, l’enseignant et le chercheur à adopter une démarche éthique et responsable dans toutes les dimensions de son activité (notamment recherche, pédagogie, diffusion de la culture scientifique). Article 13. L’exercice de la liberté académique, en tant que liberté d’exprimer une « croyance, opinion ou position théorique exprimée d’une manière académique appropriée »6, impose à l’enseignant-chercheur, à l’enseignant et au chercheur, le respect des principes de réserve, de tolérance et d’objectivité. Ainsi, l’exercice de la liberté académique ne signifie pas qu’ils peuvent tenir tout propos, notamment en diffusant sciemment des contre-vérités ou des éléments inexacts ou erronés, au risque de nuire à l’image et à la réputation de l’institution à laquelle ils appartiennent. Dans ce dernier cas, ils ne peuvent pas bénéficier de la protection fonctionnelle et s’exposent à des poursuites disciplinaires, voire à des poursuites judiciaires. Article 14. L’exercice de la liberté académique n’exclut pas, pour l’enseignant-chercheur, l’enseignant et le chercheur, le respect de l’obligation de neutralité dans les conditions prévues, pour l’agent public, par l’article L.121-2 du code général de la fonction publique, dans ses activités qui ne relèvent pas de la pédagogie et de la recherche (notamment fonctions administratives, procédures de recrutement). Article 15. En vertu de la Recommandation de l’UNESCO en date de 1997 concernant la condition du personnel enseignant de l’enseignement supérieur et de la Charte nationale de déontologie des métiers de la recherche, les enseignants-chercheurs, enseignants et chercheurs dont l’Université de Montpellier est l’employeur, qui s’expriment publiquement, dans le cadre de leurs activités pédagogiques ou de recherche, quel que soit le support de communication, y compris dans les médias et sur les réseaux sociaux, doivent réfléchir, de manière appropriée et circonstanciée : à la manière de se présenter sans induire le public en erreur ; à préciser s’ils s’expriment au nom de l’Université de Montpellier ou à titre personnel ; à préciser s’ils s’expriment dans le cadre de leur expertise et spécialité professionnelles ; à préciser qu’ils s’expriment à titre personnel et non en tant que personnels de l’Université de Montpellier si les propos n’entrent pas dans le cadre de leur expertise et spécialité professionnelles ; à déclarer d’éventuels liens ou conflits d’intérêts ; à mettre leur position et leur opinion en perspective avec d’autres opinions, convergentes ou contraires, afin de garantir l’objectivité du débat scientifique et du savoir (en application des articles L.952-2 et L.141-6 du code de l’éducation) ; à s’abstenir de tenir des propos à caractère d’injure ou de diffamation, entre collègues ou vis-à-vis de personnalités extérieures à l’Université de Montpellier ; à respecter le cadre légal relatif à la liberté d’expression, applicable à tous les citoyens, pour les propos diffusés à titre personnel en dehors du ou des domaines de compétences et d’expertise professionnelle. En effet, ces propos ne peuvent être couverts par la liberté d’expression académique.

Emergencies - instructions in the event of accident or illness
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STEP 1: Dial 15 (SAMU) or 18 (firefighters) 114 (emergency call number only available in France) enables deaf and hard-of-hearing people to alert emergency services (SAMU, firefighters, police) IMPORTANT: Tell emergency services the address of the accident or emergency a number to contact you the victim's condition do not hang up first guide emergency personnel when they arrive ⚠ In the event of persistent risk, protect the victim and yourself from any further accidents. STEP 2: While waiting for help, call one of your site's first-aid attendants or your site's safety control center List of your site's first-aid attendants: refer to the notices on your site. Lists of security control rooms: Site TRIOLET : 04 67 14 30 00 Site RICHTER : 04 34 43 24 19Lodges are to be contacted only when the security control room is closed: Loge Bât B : 04 64 46 20 00 Loge Bât C : 04 34 43 24 44 Loge Bât D : 04 34 43 23 33 Loge Bât E : 04 34 43 21 92 Saint Priest : 04 67 14 99 00 Site centre-ville : Présidence: 04 34 43 31 30 Institut biologie: 04 34 43 34 00 Institut botanique: 04 99 23 21 80 REMINDER : From a UM landline, dial 0 before dialing outside numbers. Heart attack In the event of a heart attack, the Université de Montpellier has defibrillators on various sites. Maps of defibrillators on UM sites In the event of minor discomfort, call 15 for referral to the Service de Médecine Préventive (SCMPPS). SCMPPS branches on the Montpellier and Nîmes sites Last step: accident declaration procedure For staff at the University of Montpellier Any work stoppage related to a service-related accident must be reported to your superiors within 48 hours. You have 15 days in which to complete the accident file, following the procedure below. Report the accident on the Health and Safety at Work register (SST) available in each work unit. For students enrolled at the University of Montpellier You have 48 hours to draw up your accident declaration.

Association of Friends of Scientific and Technical Collections
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Why did the need for such an association arise? Because these collections are so numerous and diverse, and the need to safeguard and promote them has not always been a priority for the University or its research structures. Institutional recognition of these collections is relatively recent, and a formal collections department (now the SPH) was only set up (at the then UM2) in 2004, and then only with limited human resources. At the time, staff who were aware of the issue joined forces within the association. The question of their status (before the creation of the association) had been raised on several occasions with the legal services of the Ministry of Higher Education, which did not want to hear about "volunteers" in the institutional framework, so the association was created in September 2004. In what capacity do the members of the Association act? As experts: Their expertise (that ofProfessors, researchers, advanced students, doctoral students, practitioners and technical staff who have had, or have had some or all dealings with these collections, enlightened amateurs) can be put to good use at various levels: at the level of the objects themselves, their conservation as well as their enhancement for and through research (making them available to researchers or participating in research, scientific publications...), their enhancement through the selection and presentation of objects to participate in the dissemination of scientific culture (exhibitions, scientific workshops, conferences...). The AACST is a partner, not a subordinate, of the University: its scope of intervention was clearly defined at the time of its creation, both by its founders and by the University (with the advice of the supervisory ministry) and its Collections Department at the time. But, of course, any intervention on University collections (and by delegation, under the responsibility of the Service du Patrimoine Historique, or a research laboratory), can only be carried out with the agreement of the SPH or the research laboratory. office President : Monique Vianey-Liaud Secretary: Mireille Charmantier Treasurer: Pierre Demathieu Board members: Anne Lise Charruault and Henri Reboul

AS Pharma
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AS Pharma aims to include as many people as possible in the practice of sport. AS Pharma is open to all, and offers activities for athletes and non-athletes at all levels. Activities The AS Pharma offers a range of activities, starting with weekly soccer sessions on the faculty pitch, as well as running and boxing sessions at the Philippidès stadium. In addition, the association organizes various events, such as an evening at the Odysseum ice rink, a game of pétanque at the boulodrome, a session at the trampoline park and even a cross-country race bringing together students and faculty members Bureau AS Pharma 2025 Bureau: President: ROYO CélianTelephone number: 0673517138Email Treasurer: ARTUSO Adrien Secretary: MIRON Charlotte General Vice-President: TISSOT Maxime Event Vice-President: PASQUIE Lucas Event Vice-President: PAYAN Arthur Chargé de Missions Partenariats : GUERIN Émilie Vice-Présidente Communication : GARNIER Isabel Vice-Présidente Communication : ARGENSON Lola Chargé de Mission Communication : CAZELLES Gabriel Vice-Présidente Course : PANINE Valéria Vice-Chairman Race: DELSET Margot Vice-Chairman Foot: EL GHIOUANE Bilal Vice-Chairman Foot: WILLEMS Elie Vice-Chairman Boxing: EL IDRISSI RACHIDI Younès Project Manager Boxing: KLINK Cédric Vice-Chairman E-Sport: DUGUET Jules

Balard Chemistry Analysis and Characterization Platform (PAC Chimie Balard)
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The UAR PAC Chimie Balard Montpellier offers a unique range of equipment for the physicochemical analysis and characterization of materials and biomolecules (analysis of solutions, solids, surfaces, determination of structural, textural and thermodynamic properties). The Montpellier PAC aims to respond to multidisciplinary analytical problems, mainly in the fields of chemistry and at the interfaces between biology and health, agronomy and ecology, and materials and the environment. The Analysis and Characterization Platform offers exceptional measurement capabilities in X-ray Diffraction, Electron Microscopy, NMR Spectroscopy, IR - Raman Spectroscopy, Mössbauer Spectrometry, SQUID magnetometry, EPR spectroscopy, XPS, mass spectrometry, textural and granulometric analysis, chemical analysis (elemental analysis, AAS, ICP-MS, X-ray fluorescence), calorimetric and thermal analysis, dielectric spectroscopy. The various departments are organized around centers of expertise based on technical staff dedicated to these instruments, in constant liaison with researchers and Professors specializing in the field. The Plateforme d'Analyse et de Caractérisation du Pôle Chimie Balard is open to the entire academic scientific community, as well as to industry (major groups, SMEs and start-ups). Access to services takes the form of services, collaborations or partnerships, including: analytical services provided by PAC staff, research and development projects, methodological and instrumental developments, and theoretical and practical training. Label: Unité d'Appui et de Research (UAR)Main supervisory bodies: UM - CNRS - ENSCResearch division: Chemistry division

Host-Vector-Parasite-Environment Interactions in Neglected Tropical Diseases Caused by Trypanosomatidae (INTERTRYP)
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UMR InterTryp is developing a "One Health" approach to the global elimination of these neglected tropical diseases. It conducts research at different scales (gene, molecule, individual, territory, country, region) to better understand the pathogenic system and assess the risks. In the longer term, it studies the mechanisms of co-evolution between parasites, vectors and symbionts, and mammalian hosts (animal and human) linked to change. It proposes prevention and control methods adapted to the constraints of developing countries: monitoring tools adapted to the context, new therapeutic molecules, vector control, vaccine research. In particular, it is behind the first vaccine against canine leishmaniasis. Label: Unité Mixte de Research (UMR)Primary supervisors: CIRAD - IRDSecondary supervisors: UMPesearch cluster: Pôle Biologie-Santé (BS)Doctoral schools: CBS2: Chemical and Biological Sciences for Health - GAIA: Biodiversity, Agriculture, Food, Environment, Land, Water Website

Montpellier-Ecology, Evolution, Biodiversity (MEEB)
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Label: Unité d'Appui et de Research (UAR)Main supervisors: CNRS - UMPôle de recherche: Pôle Agriculture-Environnement-Biodiversité (AEB)

Water Management, Actors, Users (G-EAU)
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The UMR Gestion de l'Eau, Acteurs, Usages brings together 90 permanent researchers and engineers and some 50 PhD and post-doctoral students from all disciplines, working together on integrated and adaptive water management issues. It conducts research on the trajectories of socio-hydrosystems and their regulation; it contributes to the design and evaluation of tools facilitating the implementation of innovative public policies concerning water; it participates in the multidisciplinary training of students in the field of water. UMR G-EAU, part of the MUSE I-Site, is a member of ICIREWARD, a UNESCO Category 2 center on water in Montpellier. The core of UMR G-EAU's project is to understand the functioning of socio-hydrosystems, both in normal operation and in times of crisis or stress (shortage, flooding, pollution). We analyze hydrological, technical, social, economic and political processes within a water-related territory, and their consequences. We are also mobilizing our interdisciplinary strengths to analyze the combined effects of these processes, and ultimately to identify the possibilities for governance and adaptation in complex and uncertain environments. The project includes the design and testing, in interaction with society, of tools and devices aimed at revealing the workings of these systems and intervening on their trajectory. Originating from teams working on irrigated systems, the UMR G-EAU has gradually broadened its focus towards integrated management. It now approaches water-related territories as complex systems, mobilizing a diversity of viewpoints: Plurality of uses and interests: irrigation, drinking water, recreation, energy, purification, flood protection Plurality of water types: surface water, groundwater, wastewater Plurality of processes: water and pollutant transfers, irrigation technologies, economic instruments, public participation, modes of appropriation Plurality of regulation modes: river and canal infrastructures, water access and land use policies, water use standards. Plurality of disciplines For all its research, UMR G-EAU emphasizes approaches rooted in case studies. This means investing in research based on field observation, complemented by experimental approaches carried out in interaction with users and/or managers. To build on the knowledge thus generated, the UMR relies on a wide network of partners and research sites throughout the world, in France and in developing countries, representing a diversity of water-related issues and hydro-ecological, socio-economic and political contexts. A third of our staff are expatriates in North Africa, West and Southern Africa, and South-East Asia. In France, we work closely with institutions in charge of watershed management. Our involvement in the field has led to close interaction with the players involved. Finally, UMR G-EAU is committed to transferring its results. To this end, we mobilize three avenues: Testing proposed techniques and instruments with local institutions, training students in the North at the Montpellier Water Master's program and at the engineering schools that oversee the UMR (Montpellier SupAgro and AgroParisTech), and in the South at Master's programs run by our host partners, and welcoming partner companies, particularly start-ups. Label: Unité Mixte de Research (UMR)Main supervisory bodies: CIRAD - IRD - INRAE - AgroParis Tech - Institut Agro - BRGMSecondary supervisory body: UMPôle de recherche: Pôle Agriculture-Environnement-Biodiversité (AEB)Doctoral schools: EDEG: Economics Management - GAIA: Biodiversity, Agriculture, Food, Environment, Land, Water Website

Montpellier University Space Center (CSUM)
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The Centre Spatial de l'Université de Montpellier (CSUM) is the French leader in the development and launch of academic nanosatellites. The CSUM is a support and Research unit of the University of Montpellier (UAR UM 502), supporting education and research through nanosatellite engineering. Label : Unité d'Appui et de Research (UAR)Tutelles principales : UMPôle de recherche : Mathématiques, Informatique, Physique et Systèmes (MIPS) Site web

Key Initiative CLAPAS
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A Key Initiative for Innovative Interdisciplinary Research in Plant Health and Agrosystems. Faced with multiple biotic and abiotic risks to plants, such as diseases, pests, climate change and intensive agricultural practices, plant health research is a major challenge. These challenges affect not only agricultural productivity, but also food security, biodiversity and ecological balance. In this context, the CLAPAS1 initiative proposes to explore plant health through a broad approach, inspired by the exposome concept, which encompasses all interactions between plants and their environment (soil, microbiota, bio-aggressors, auxiliaries, etc.). This approach is fully in line with the One Health approach, linking plant, environmental, animal and human health. CLAPAS aims to structure the Montpellier scientific community around three priority areas of research: Mechanisms and ecology of biotic interactions in agrosystems. The role of microbiota in the adaptation of plants to their environment. Epidemio-surveillance and adaptive dynamics of bio-aggressors. This research has three main aims: to prevent risks, using tools such as ecological modelling, genomics and epidemio-surveillance. Cure, by developing innovative solutions such as the use of microbiota, metabolites or natural auxiliaries, or methods such as chemical confusion and sterile insect techniques. Strengthen resilience, by assessing the environmental, social and economic impacts of the proposed solutions. A collaborative dynamic This project brings together a number of laboratories from the "Agronomy, Environment, Biodiversity" (AEB) research cluster of the I-Site, federating several national research institutions (INRAE, IRD, Cirad, Institut Agro Montpellier, Université de Montpellier), and relies on international collaborations, particularly with countries in the South, heavily affected by climate change. CLAPAS is also involved in national and European initiatives, and collaborates with non-academic players (FREDON, Chambre d'Agriculture, specialized companies). By strengthening interdisciplinary synergies and promoting sustainable agricultural practices, CLAPAS aims to position Montpellier as a center of excellence in plant health research, resolutely focused on the challenges of tomorrow. Key actions of the CLAPAS key initiative: Plant health and integrated approach CLAPAS implements interdisciplinary and collaborative actions to strengthen research and awareness around plant health, integrating the concepts of exposome and One Health. These actions are aimed at local scientific units, and focus on four main initiatives: Organization of scientific events: Conferences, workshops and regular meetings will be organized to encourage exchanges between researchers, disseminate discoveries and consolidate a dynamic scientific network around plant health. Support for interdisciplinary research projects: Funding will be allocated to collaborative projects between several research units, with an emphasis on training Master's students. Projects will encourage synergies with social sciences, human or animal health, promoting innovative and integrative research. Research schools and specialized training: Training courses will be offered to researchers and PhD students, notably on key themes such as plant and environmental health, microbial communities, biodiversity, epidemiological modeling and bioinformatics analysis. These schools aim to strengthen the skills of young scientists and research teams. Science-society interactions: Surveys will be carried out to gain a better understanding of how plant health is perceived by local stakeholders (e.g. shared gardens in Montpellier). At the same time, awareness-raising workshops for the general public will be organized at events such as the Fête de la Science and the project's closing symposium. These ambitious initiatives aim to structure a research community around plant health, encourage innovative and sustainable approaches, and raise society's awareness of plant health issues from a global perspective.